Britská kulturní ikona, symbol luxusu a spolehlivý čtyřkolý partner nejslavnějšího agenta světa Jamese Bonda. Taková je automobilová značka Aston Martin Lagonda Limited. Její historie se začala psát už v roce 1913 v Británii, kde byla ve Warwickshire založena Lionelem Martinem a Robertem Bamfordem.
Luxusní a sportovní auta pyšnící se logem v podobě roztažených křídel, kde na pravé peruti je napsáno „Aston“ a na levé „Martin“, zpravidla disponují téměř nedosažitelným výkonem. Jejich rychlost často přesahuje až 300 km/h, přičemž z nuly na sto dokážou zrychlit za cca 4 sekundy. V ničem ale nejsou automobily šizeny ani na svém vzhledu, který je propracován do nejmenšího detailu. Automobilka Aston Martin je pověstná exkluzivní péči, kterou věnuje každému svému vozu, čímž dává vyniknout originalitě jednotlivého kusu.
Aston Martin
Lionel Martin měl rychlost v krvi snad odjakživa. Kromě aut tíhnul i k cyklistice, díky které se v klubu Bath Road Club seznámil s Robertem Bamfordem. Společně začali podnikat v prodeji automobilů a v roce 1913 založili společnost Bamford a Martin. První prototyp automobilu s logem AM na chladiči pak zaregistrovali v březnu 1915. K pojmenování nová značka přišla zkombinováním jména jednoho ze zakladatelů a cyklistického parku Aston Hill, kde se v minulosti Martin a Bamford zúčastnili závodu.
Už roce 1920 Bamford ale společnost opustil, Martin ho následoval o šest let později. Ani jeden ze zakladatelů se již později nikdy nestal ředitelem této společnosti.
Aston Martin
Vzhledem k tomu, že společnost vznikla relativně krátce před oběma světovými válkami, nestihla v rámci tohoto rozmezí příliš oslnit škálou modelů. Za zmínku přesto stojí například vůz Razor Blade, International či Le Mans. Vozy značky Aston Martin se účastnily mnohých mezinárodních motoristických závodů, ve kterých slavily úspěch. Během druhé světové války se značka soustředila především na silniční vozy. Těch bylo nakonec vyrobeno nemnoho, neboť výroba byla během války využívána na vytváření součástek pro letadla.
V padesátých letech minulého století se po několika dalších propadech společnost Aston Martin pustila do něčeho nového. Z jejích výroben začaly vyjíždět ven vozy z klasické řady „DB“. Jednalo se o velmi drahé, luxusní a cestovní modely aut. Zkrátka takové, které se hodí pro britského tajného agenta 007. Jeho představitel Sean Connery se v DB5 Aston Martin projížděl již v roce 1964 ve filmu Goldfinger. Klasické modely DB vydržely automobilce přibližně do začátku 70.let.
Aston Martin
Na počátku sedmdesátých let se automobilka potýkala s tím, aby vozy Aston Martin dodržovaly stanovené emise a požadavky, které na něj kladl automobilový průmysl. Poté ale na trh přišel Aston Martin V8, dvoudvéřové kupé s osmiválcovým motorem. Na výsluní se držel velmi dlouho. Model V8 Vantage dokonce dokázal rychlostně překonat i Ferrari Daytonu. Kapota tohoto vozu byla bez sacího otvoru a maska byla zakrytá. K dostání byl původně jako sedan. Teprve po deseti letech od uvedení na trh ho bylo možné zakoupit ve verzi kabriolet. Kromě toho se i tento model Aston Martinu objevil na stříbrném plátně, kde se za jeho volant opět posadil James Bond. Agent britské tajné služby obecně disponoval pouze vozy značky Aston Martin.
Nástupcem modelu V8 se stal Aston Martin Virage opět s osmiválcovým motorem. V devadesátých letech se pod ochrannými křídly Fordu společnosti Aston Martin relativně dařilo. Vozy této značky se znovu objevily na prestižních závodech, a dokonce vůz vyjel i na trať v Le Mans. Aston Martin zaznamenal návrat po uvedení nástupců původní řady DB. I přes řadu změn ve vedení společnosti, nyní automobilka získala velkou finanční injekci od kanadského miliardáře a obchodníka Lawrence Strolla. Díky jeho investici se Aston Martin měl vydat na smělou cestu za cílem stát se „britským Ferrari“. Vize menšího počtu aut, které budou o to více propracovanější a luxusnější, byla narušena pandemií COVID-2019. I tak společnost přistoupila k testování prototypu V12 Speedster. Tento nový vůz bezprostředně upoutá nejen svým designem bez předního skla, ale rovněž výkonem 700 koní.
Automobilka Aston Martin celkem během své historie již sedmkrát zkrachovala. Vždy se ale dokázala znovu postavit na nohy. A tom, že ještě neřekla své poslední slovo, vypovídají mnohé novinky:
1. Od roku 2021 bude Aston Martin dodávat safety car na většinu motoristických událostí. Převezme tak štafetu po Mercedesu, který automobily dodával od roku 1996.
2. V centru New Yorku vznikají ve spolupráci s architektem Davidem Adjayem apartmány, které jsou zařízené ve stylu Aston Martin luxusu. K pěti bytům bude k dispozici vlastní automobil Aston Martin nebo závodní simulátor, který je novinkou roku 2020.
3. Ekologie hýbe světem, čehož si je vědoma i automobilka Aston Martin. Ta, díky významné spolupráci s výrobci aut Mercedes, nově získá přístupy k exkluzivním hybridním a elektrickým pohonům pro svoje auta.
Aston Martin
4. Zážitek z jízdy v Aston Martinu bude nově dostupný i pro dětské klienty. Společnost Little Car Company přichází na trh s elektronickým vozítkem pro děti v podobě modelu DB5 Junior Aston Martin. Propracované stříbrné vozítko bude disponovat klasickými budíky, volantem z mahagonového dřeva a interiérem vyvedeným v kůži.
5. Novinkou roku 2020, která rovněž hrdě nese znak společnosti Aston Martin, je také domácí závodní simulátor AMR-C01. Design simulátoru byl navržen přímo v této automobilce tak, aby co nejvíce připomínal hypersport Valkyrie. Limitovaná edice bude vyrobena pouze ve 150 kusech tohoto jedinečného herního vybavení.
6. Na skutečný Aston Martin Valkyrie si totiž ještě budeme muset počkat. Původně byl tento automobil, na který si výrobci nárokují titul nejrychlejšího, pouličního, legálního auta světa, naplánován na rok 2020. S rychlostí až 400 km/hod patří mezi nejrychlejší modely této značky. A kromě tohoto prvenství bude rovněž platit za nejdražší auto Aston Martin.
7. Ve spolupráci s anglickou palírnou Bowmore vytvořit Aston Martin ten pravý nápoj pro své klienty. S britskou elegancí byla na trh totiž v roce 2020 uvedena whiskey Black Bowmore DB5 1964, která byla vypálena v ikonickém roce, jež si nese v názvu. Unikátní je i svým designem, neboť polovina lahve zapadá do originálního pístu z modelu Aston Martin DB5, vyráběného mezi lety 1963 až 1965.