Společnost Toyota Motor Europe se bude podílet na vývoji prototypu evropského vlaku s pohonem na elektřinu a vodík. Firma se zapojila do konsorcia EU FCH2RAIL (Fuel Cell Hybrid Power Pack for Rail Applications) jako dodavatel palivových článků. Vlak s nulovými emisemi bude kombinovat napájení z trakčního elektrického vedení a tam, kde trať není elektrifikovaná, využije energii z palivových článků a baterií.
Projekt s rozpočtem 14 milionů eur za účasti partnerů z Belgie, Německa, Španělska a Portugalska byl zahájený v lednu. Účastníci již definovali referenční trasy a provozní scénáře pro testování prototypové soupravy. Nový systém by měl být vyvinutý a schválený během čtyř let.
První prototyp vznikne přestavbou elektrického příměstského vlaku CIVIA od španělského výrobce CAF, do kterého bude integrovaná hybridní pohonná jednotka s palivovými články. Jednou z ústředních součástí palubního energetického systému budou moduly systému palivových článků od společnosti Toyota Motor Europe, baterie a měniče energie poskytne firma CAF.
Palivový článek od Toyoty
První testování bude ve Španělsku a Portugalsku
První testy a zkušební jízdy budou probíhat na španělských a portugalských tratích u španělského státního železničního operátora Renfe za podpory tamních provozovatelů infrastruktury. Vodíkovou čerpací stanici dodá španělské centrum pro výzkum vodíku Centro National de Hidrogeno. Testy mají ukázat dopady systému na životní prostředí od jeho výroby, přes použití, až po jeho likvidaci.
„Chceme ukázat, že tento typ bimodového vlaku je konkurenceschopnou alternativou k dieselovému vlaku, a navíc šetrnou k životnímu prostředí,“ uvedl vedoucí projektu Holger Dittus z německého leteckého střediska Institute of Vehicle Concepts. S vodíkem se počítá v osobní i nákladní dopravě. Projekt proto pracuje s různým počtem pohonných článků a bateriových modulů, které ovlivňují dojezd soupravy na neelektrifikovaných tratích.
Palivový článek od Toyoty
Vodíkové mají být součástí evropské dopravy
Vodík má podle odborníků v železniční dopravě významný potenciál a vodíkové vlaky se mají stát důležitou součástí budování udržitelného evropského dopravního systému. Evropská komise ve své vodíkové strategii uvádí, že vodík je slibnou alternativou tam, kde je elektrifikace obtížnější, například v konkrétních částech železniční sítě.
V Evropě je elektrifikovaná necelá polovina železniční sítě. Rozšiřování trakčního vedení je nákladný a dlouhodobý projekt, který navíc závisí na místních geografických podmínkách. Alternativou jsou čistě bateriové vlaky, které však mají pouze omezený rozsah provozu mezi 30 a 70 kilometry v závislosti na profilu trasy a venkovních teplotách. Současné dieselové vlaky pak mají v porovnání s elektrickými nižší výkon i horší maximální rychlost a zrychlení.